🟩Firma: Midway

🟩Twórca: Mark Turmell, Shawn Liptak, Jamie Rivett, Sal Divita, John Carlton, Tony Goskie

🟩Data: 1993

NBA Jam był trzecim produktem traktującym o baskecie stworzonym przez Midway. Poprzednie to TV Basketball (1974) oraz Arch Rivals (1989). Midway przed NBA Jam produkował również inne gry traktujące o sporcie, jak choćby High Impact.

NBA Jam będącą grą w w koszykówkę 2 vs 2 czerpało przede wszystkim z Arch Rivals, który również oferował taką formę rozgrywania meczów koszykówki.

Premiera NBA Jam spowodowała popularyzację tworzenia gier sportowych opierających się przede wszystkim na szybkiej i efektownej rozgrywce, która miała mało wspólnego z realizmem. Tego typu formuła przynosiła również później efekty: NFL Blitz, 2 on 2 Open Ice Challenge, NHL Hitz.

Kilka słow na temat dewelopingu. Przed NBA Jam był Total Carnage, który okazał się kiepskim wabikiem na pieniądze ludzi. Żeby odbić sobie tę porażkę, Mark Turmell zdecydował się na wykorzystanie digitalizowanej grafiki z poprzednich produkcji Midway i w ten sposób stworzyć grę podobną do Arch Rival. Udało się również uzyskać lincencję NBA za którą Midway płaciło 100$ za każdy sprzedany egzemplarz maszyny. Z początku samo NBA było negatywnie na stawione na to, że będą brandować grę arcade. Dopiero jak tytuł zaczął nabierać tempa i stał się bardzo popularny NBA spojrzała na grę przychylnym wzrokiem. Nie trudno się domyślić, że zapewne chodziło o pieniądze.

NBA Jam pierwotnie miał mieć kilka elementów które nie ujrzały światła dziennego: inny kąt kamery, wsparcie trenera, funkcję instant replay oraz możliwość widoku z pierwszej osoby w trakcie tzw. fast break (odebranie piłki i szybkie przemieszczenie się pod kosz przeciwnika celem dokonania np. wsadu).

Grafika graczy w grze to dygitalizacja amatorów grających w kosza. Co prawda na zdjęciach przy wyborze drużyny widzieliśmy np. Scottiego Pippena, Charlesa Barkleya czy Patricka Ewinga, jednak w samej grze wykorzystano profile graczy amatorskich.

NBA Jam sprzedał się w ponad 20 tyś. sztuk. Natomiast marka zarobiła uwzględniając inflację ponad 2 miliardy dolarów.

Gameplay z maszyny:

Dodaj komentarz